xtreme fat loss diet download xtreme fat loss diet recipes xtreme fat loss diet results xtreme fat loss diet program xtreme fat loss diet free

Landing Page

Landing Page

Sumpah Ayam Sabung Jadikan Negeri Sabah Bergolak

Dikatakan perselisihan faham diantara anak Sultan Muhammad Ali, Pengiran Muda Bongsu dengan Pengiran Muda Alam, anak Pengiran Abdul Mumin dalam sabung ayam sebagai titik mula Negeri Sabah menjadi rebutan dan bergolak sehingga sekarang.

Dua Ayam Yang Dilaga Sudah Tentu Mendapat Murka Dari Allah

Dua perjanjian berasingan juga menjadi tandatanya hingga sekarang siapa sebenarnya yang berdaulat keatas wilayah Sabah waktu itu, Kesultanan Brunei atau Kesultanan Sulu. Anehnya kedua-dua perjanjian tersebut, isi kandungannya dikatakan hampir serupa.

01. Duit pajakan wilayah Sabah yang dibayar oleh Baron von Overbeck kepada Sultan Brunei $12,000 setahun dan $3,000 kepada Temenggong pada 1877.
02. Manakala duit yangg dibayar kepada Sultan Suluk hanya $5,000 setahun mengikut perjanjian Baron von Overbeck dengan Sultan Suluk pada 1878.

Tuntutan oleh Sultan Jamalul Dalus Strattan Kiram III keatas wilayah Sabah. Tetapi beliau bukan dari salasilah Kesultanan Sulu yang sah. (Sila rujuk Salasilah Kesultanan Sulu dibawah).

                           Carta  Salasilah Kesultanan Sulu

Dari sebelah pihak Kesultanan Brunei hingga sekarang mereka tetap menegaskan tidak pernah menyerahkan sebahagian Wilayah Sabah kepada Kesultanan Sulu walaupun Sultan Brunei waktu itu ada berjanji jika pihak Kesultanan Sulu dapat membantu menyelesaikan perang saudara yang terjadi di Brunei.

Apa sebabnya, untuk itu kita haruslah merujuk kepada Isu Tuntutan Suluk Ke Atas Sabah mengikut perspektif Brunei (Sumber: ms 193-197 & ms 254-254, Buku "Tarsilah Brunei II- Zaman Kegemilangan dan Kemasyhuran" oleh Pehin Jami Al-Sufri, 1997).


Share :

Facebook Twitter Google+