xtreme fat loss diet download xtreme fat loss diet recipes xtreme fat loss diet results xtreme fat loss diet program xtreme fat loss diet free

Landing Page

Landing Page

Pantun Kasih


Kasih Lelaki

Cempedak tangkainya manis,
Tetak tengar dibakar jangan;
Sewaktu hendak mulutnya manis,
Boleh didengar dipakai jangan.

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.

Api-api unggunan kandis,
Tumpah damar di kulit tengar;
Laki-laki mulutnya manis,
Bila bersumpah jangan didengar.

Harung wangkang pergi ke Kedah,
Tidak saya ke Jawa lagi;
Tanjung dan teluk lagikan berubah,
Inikan pula hati lelaki.

Dari Bentan ke Tanjung Kandis,
Belayar dengan angin utara;
Bila di depan mukanya manis,
Balik belakang lain bicara.

Jalan-jalan di atas karang,
Ada balai di pinggir kali;
Main cinta jangan kepalang,
Baik difikir seribu kali.


Kasih Perempuan

Dekat selasih merak melayang,
Mata kucing dalam petak;
Adakah kasih saya tak sayang,
Kerana miskin puan tak nampak.

Anak itik berenang balik,
Menyelam takut akan lemas;
Saya tanam budi yang baik,
Puan tetap memandang emas.

Anak Cna pergi berjudi,
Judi mari tanah seberang;
Penat saya menabur budi,
Budi tidak dipandang orang.

Banyak orang di Bukit Cina,
Sayang Cik Ali menebang kayu;
Bagi puan ringgit berguna,
Budi saya terbuang lalu.

Share :

Facebook Twitter Google+