xtreme fat loss diet download xtreme fat loss diet recipes xtreme fat loss diet results xtreme fat loss diet program xtreme fat loss diet free

Landing Page

Landing Page

Jangan Abaikan SpamBox

Sudah lama seri tidak peduli atau buka ruangan komen. Bukan tak pernah kena spam komen, kalau tak silap pernah sekali lebih 400 spam komen yang seri terima. Ini hendak buka dashboard pun malas, bukan apa tapi keadaan internet yang selalu nazak.

Hari ini entah mengapa tergerak pulak hati nak check, memang tak silap jangkaan seri, ada lebih 170 spam komen. Pandai pulak mereka buat komen pada posting seri yang sudah 2-3 bulan yang lalu jadi tidaklah seri dapat kesan kalau buka posting yang baru.

Seri rasa ramai blogger sudah tahu akan kesan dari spam komen yang ada di posting kita terutama dari blog jenis xxx. Sebab itulah sekarang banyak blog yang tidak bersikap Do-Follow berbanding 1-2 tahun yang lalu.

Tapi bagi blogger yang masih setia dengan blogspot atau mereka yang menukar domain ke Dot Com tapi masih mengekalkan hosting di blogspot masih berpeluang membuang semua spam komen tanpa membuka satu persatu posting mereka.

Caranya cukup mudah, cuma perlu buka dashboard;

Di paparan dashboard klik pada label Comments

Lepas itu akan keluar lagi satu paparan seperti di atas. Di situ ada label Spam, biasanya kalau ada komen yang berbentuk spam akan dipaparkan jumlahnya. Kita cuma perlu masuk ke ruangan tersebut dan tanda semua spam komen dan delete.

Mudah bukan tak perlu banyak kerja, cuma kita perlu lakukan seminggu sekali demi menjaga prestasi blog kita dari mereka-mereka yang tak bertanggungjawab.

Share :

Facebook Twitter Google+