xtreme fat loss diet download xtreme fat loss diet recipes xtreme fat loss diet results xtreme fat loss diet program xtreme fat loss diet free

Landing Page

Landing Page

Dilema Chatbox

Sejak akhir-akhir ini mungkin ramai blogger di Malaysia merasai kesan akibat kerosakkan kabel bawah laut di Filipina. Selain lambat loading sering terjadi gangguan terputus signal internet.

Oleh kerana masalah ini seri sekarang jarang melakukan blogwalking apatah lagi nak buat posting. Sejak kabel bawah tanah di tempat seri ditukar dengan kabel optik satu masalah lagi timbul. Setiap kali blackout pasti signal internet juga akan terputus sehari dua.

Kembali kepada persoalan chatbox, seri rasa ramai telah maklum akan trend masakini. Perkara ini sering dilakukan terutama oleh blogger baru tak kurang oleh blogger lama. Apa yang seri tahu mereka melakukan demi untuk mengelakkan chatbox atau shoutbox dimasuki message yang dihantar melalui "Auto Blogwalking".

Seri akui memang cara ini amat berkesan untuk menangani masalah yang ditimbulkan oleh mereka-mereka yang menggunakan "Auto Blogwalking". Tapi apakah mereka tidak perasaan akan masalah yang ditimbulkan kepada blogger lain.

Tidak semua blogger mempunyai kelajuan internet 1mb atau lebih. Cuba bayangkan, sekarang hendak loading satu page saja kadang mengambil masa 2-3 minit. Lepas itu buka chatbox dalam bentuk html, kira-kira satu blog mengambil masa 5-6 minit. Seri tak nak komen, biar pembaca sendiri yang membuat penilaian.

Yang lebih menyakitkan bila chatbox dalam bentuk html dibuka menuju ke laman lain. Seelok-eloknya kita berblogging biarlah jangan menyusahkan orang. Ingatlah, berblog bukan untuk kita seorang, tapi untuk para pelawat. Tidak semua pelawat akan memberi komen, jadi jalan terbaik bagi mereka meninggalkan pesan ialah di chatbox. Tapi bila chatbox lebih sukar di telusuri dari kotak komentar, bukankah ini satu masalah buat para pengunjung.

Betul apa yang dikatakan oleh seorang blogger barat. Bila kita berblog, bererti bukan kita sendiri yang akan menggunakan blog tersebut, tapi para pengunjunglah yang sebenarnya pengguna blog tersebut. Jangan susahkan mereka kerana merakalah sebenarnya yang menghidupkan blog tersebut. Jadi usahakanlah agar para pengunjung tidak lari dari blog tersebut dengan tidak melakukan perkara-perkara yang menyusahkan mereka.

Share :

Facebook Twitter Google+