xtreme fat loss diet download xtreme fat loss diet recipes xtreme fat loss diet results xtreme fat loss diet program xtreme fat loss diet free

Landing Page

Landing Page

Cara Memasak Mee Segera

Siapa yang tidak kenal mee segara atau lebih dikenali sebagai Mee Instant. Di Malaysia ada berbagai jenama mee segera, tapi yang lebih terkenal atau popular seri rasa ialah Mee Maggi.

Sekadar Gambar Hiasan

Selain amat mudah untuk disajikan, harganya juga murah sebab itu ramai penggunanya terdiri dari anak-anak muda terutama dari golongan pelajar Kolej atau IPT. Tapi tidak ramai yang mengetahui cara mengolah mee segera dengan cara betul agar tidak membawa masalah kesihatan kepada penggunanya.

Seperti yang kita ketahui cara-cara memasak mee segera, kalau kita perhatikan dibungkusan terutama Mee Maggi terlebih dulu mee harus direndam dalam air panas lepas itu baru dimasukkan perencahnya.

Kenapa peraturan harus begitu, kenapa tidak sama-sama mee dengan perencah disatukan kemudian direndam dengan air panas? Untuk jawapan sila baca selanjutnya dibawah.

Kita sudah maklum Mee Segera mengandungi MSG (Monosodium Glutamate) sebagai salah satu bahan utamanya. Disinilah terletak bahaya yang boleh memudaratkan kesihatan jika salah memasak Mee Segera.

Mee Segera jika dimasak bersama perencahnya yang mengandungi Monosodium Glutamate jika dipanaskan sehingga mencapai suhu 120 derajah celsius atau lebih akan berubah menjadi Karsinogen.

Karsinogen amat merbahaya untuk kesihatan manusia. Karsinogen boleh menyebabkan kanser dengan mengubah asam deoksiribonukleat dalam sel-sel tubuh manusia.

Selain dari itu, kajian CAP ke atas 10 sampel mi segera mendapati tiga daripadanya mengandungi natrium melebihi 1,000 miligram. Pengambilan mee segera akan mengakibatkan pengambilan garam yang berlebihan di dalam badan kita.

Kepada yang sering menggunakan Mee Segera dapatlah mengubah cara memasak agar tidak memudaratkan kesihatan dikemudian hari kelak.

Share :

Facebook Twitter Google+